Fake news i dziennikarstwo w Domu Arcybiskupów Warszawskich

Na spotkaniu dziennikarskim w Domu Arcybiskupów Warszawskich padły mocne słowa na temat prawdy i kłamstwa w mediach. Wyraźnie określił to kard. Kazimierz Nycz, że dziennikarz zgadzając się na  język „hejtu” i „fake newsa”, pozbawia się wiarygodności.

Wprawdzie prof. Jerzy Bralczyk słusznie wskazywał, że „fake newsy, lajki i hejty” stanowią dziś nową formę komunikacji, jednak szedł za daleko w swym dowodzeniu, że ich stosowanie jest uzasadnione w sensie formy przekazu informacji.

Nie może być bowiem zgody na przekaz fałszywy i tendencyjny. Stąd na spotkaniu mocno też wybrzmiała myśl, że praca dziennikarza jest misją i powołaniem, a w przekazie mediów najważniejsza jest prawda. Zwraca zresztą na to uwagę również papież Franciszek w tegorocznym orędziu na Dzień Środków Społecznego Przekazu, które jest zatytułowane: „Prawda was wyzwoli (J 8, 32). Fake news a dziennikarstwo pokoju”.

Aż się prosi, by powrócić w tym kontekście do prezydenta USA Donalda Trumpa i przyznanych przez niego nagród dla mediów w kategorii „fake news”, czyli celowo podanej nieprawdziwej informacji w celu wprowadzenia odbiorcy w błąd. Być może tego typu „nagrody” zmuszą do jakiejś refleksji stosujących tego typu nową formę komunikacji.

I jeszcze jedno na koniec: nie dziwi, że wśród mediów, które w ostatnim roku zasłynęli z fake newsów, został wymieniony „Newsweek”. Prezydent USA miał na myśli jego wydanie anglojęzyczne, ale wersja polska tego tygodnika nie odstępuje od tego niechlubnego poziomu, o czym świadczą głośne ostatnio świadome „wpadki” tego pisma. Sama tego doświadczyłam, kiedy w kwietniu 2017 roku na okładce „Newsweeka” znalazła się okładka mojej książki „Rodzice prezydenta”, a artykuł w środku prezentował całkowicie odwrócony, przeinaczony, fałszywy wizerunek państwa Dudów - rodziców prezydenta. Klasyczny przykład stosowania „fake newsów” !

autor: Milena Kindziuk

za: https://wpolityce.pl