Polecane
Grzegorz B. Bednarek - Sanktuarium Matki Bożej Gidelskiej /cz.2/ Gidle. Archidiecezja Częstochowska
Klasztor gidelski był jednak przez stulecia nie tylko religijnym centrum i obronnym szańcem wiary katolickiej, ale także ostoją polskiego patriotyzmu.
Podczas najazdu szwedzkiego na Polskę w roku 1656 gidelscy ojcowie dominikanie oddali za zgodą papieża polskiej Koronie zgromadzone tu srebra wotywne aby te dofinansowały częściowo koszty obrony Rzeczpospolitej przed Szwedami. W burzliwych czasach końca XVII wieku był on bowiem jednym z niewielu polskich klasztorów, którego nie zniszczyli i nie ograbili protestanccy Szwedzi, a później bandy Lisowczyków. Stąd też wychodziły misje kaznodziejskie do okolicznych miasteczek i wsi, tutaj w roku 1624 założono wspaniałą bibliotekę, która dziś posiada kilka tysięcy starodruków. Istniała tu także schola muzyczna i kapela instrumentalna i komponowano tu muzykę liturgiczną, co było wtedy rzadkością.
Tutaj w końcu powstawały katolickie bractwa modlitewne i ostatecznie w czasach rozbiorów, był to jeden z niewielu działających klasztorów dominikańskich, który po represjach ze strony caratu na Polakach za powstanie styczniowe był swoistym ośrodkiem ich internowania, do którego w listopadową noc roku 1864 zwieziono tu zakonników tej reguły z całego zaboru rosyjskiego bez prawa opuszczenia tego miejsca i przyjmowania nowicjuszy. Nie zahamowało to jednak aktywnej działalności tutejszych dominikanów ponieważ nie zaniechali oni rozbudowy i upiększania bazyliki dobudowując w roku 1885 piękne hełmy wież kościoła. Według klasztornych kronik cudowny wizerunek Matki Bożej Gidelskiej nawiedzali też wcześniej polscy królowie i możnowładcy między innymi Zygmunt III Waza, Michał Korybut Wiśniowiecki i August II Mocny. Dzięki temu wszystkiemu tutejszy klasztor związany jest nierozłącznie z dziejami Polski i stanowi do dziś ważne miejsce dla jej historii, patriotyzmu oraz kultywowania wiary katolickiej.
Architektura i precjoza klasztoru
Obecny klasztor gidelski jest budowlą wzniesioną w nawiązaniu do architektonicznego stylu włoskiego baroku składającą się z przepięknej wzniesionej na planie krzyża łacińskiego, trójnawowej bazyliki, której kaplice są zakończone zaokrąglonymi absydami. Od frontu korpus świątyni jest oflankowany dwiema imponującymi wieżami. Kompleks klasztorny uzupełnia od północy piętrowy dom zakonny połączony z kościołem. Całość stanowi typowy przykład barokowych założeń klasztornych tamtego czasu i położony jest na obrzeżu dzisiejszego miasteczka. Wśród murowanego kompleksu i otoczonego murem jego wyjątkowym, bo drewnianym zabytkiem, jest ocalały na jego dawnym dziedzińcu spichlerz pochodzący z czasów, kiedy wznoszono murowane zabudowania klasztorne. Jest to w skali polskiej, prowincjonalnej architektury drewnianej naprawdę wyjątkowy zabytek ponieważ z epoki baroku ocalało do dziś tylko kilka drewnianych spichlerzy.
Najważniejszym i najcenniejszym zabytkiem jest tutaj mieszczący się w prawej kaplicy bazyliki przepiękny ołtarz Matki Bożej Gidelskiej z jej maleńką figurką w samym środku. Znajduje się on w prawej kaplicy bazyliki do której wchodzi się przez marmurową bramę, której zwieńczenie zdobią figury św. Dominika Guzmana, założyciela zakonu dominikanów oraz św. Rajmunda z Pennafort. Ołtarz jest w całości pozłacany i imponuje techniczno-wizualnym kunsztem jego wykonania. Trzeba bowiem wziąć pod uwagę, że maleńka dziewięciocentymetrowa zaledwie rzeźba Madonny jest umieszczona w samym jego centrum, co w normalnych warunkach optycznych czyniłoby ją zupełnie niewidoczną. W tym jednak wypadku zarówno jego architekt, jak i konstruktor Jan Garlicki z Częstochówki oraz stolarze, rzeźbiarze i artyści pozłotnicy, którzy go wykonywali wykazali się niebywałymi wręcz zdolnościami artystycznymi ponieważ rzeźba Matki Bożej jest doskonale wyeksponowana poprzez umieszczenie jej w samym centrum wielkiego ołtarza. Efekt ten artyści osiągnęli poprzez idealne dobranie proporcji wielkości kaplicy, wysokości ołtarza oraz wykorzystania romańskiej wręcz kompozycji ośmiokolumnowej, zwieńczonej łukiem portalowej arkady w jego środku, która nadaje mu wrażenie głębi. Malejące stopniowo kolumienki dają wrażenie jak gdyby wchodziło się do maleńkiej kapliczki, w której wnętrzu mieszka figurka Madonny. Dodatkowe umieszczenie figurki na płaskiej powierzchni w posrebrzanym kartuszu i w niewielkiej mandreoli oraz ramie, z której wychodzą promienie powoduje, że wzrok wchodzącego do kaplicy kieruje się prosto na rzeźbę Madonny. W pogodne słoneczne dni ma się natomiast wrażenie, że figurka promieniuje z siebie światło, a jej złociste korony potęgują ten efekt. Ołtarz posiada także wmontowane w niego lustra i ozdabiają go na wszystkich jego poziomach rzeźby 18 aniołów. Cały ołtarz jest trójdzielny i wysoki na kilkanaście metrów. W jego środkowej części po bokach umieszczone są rzeźby św. Anny i św. Joachima, czyli rodziców Marii Panny, a na zwieńczeniu figury świętych- Dominika i Agnieszki .
W górnej części umieszczono kopię obrazu Rafaela przedstawiającą Boga Stwórcę. Nad mensą ołtarzową umieszczona jest też srebrna plakietka z wizerunkiem św. Trójcy i postaciami fundatorów ołtarza- Jana i Zuzanny Oleskich. Do dziś można też w kaplicy obejrzeć około stu XVII i XVIII wiecznych miniobrazów malowanych na deskach i cynie pozostawionych jako wotum dziękczynne dla tutejszej Madonny i ufundowanych przez pielgrzymów, którzy otrzymali tu dar ozdrowienia. Jest to wręcz medyczny opis dziesiątek chorób i wypadków, osób które zostały tu uzdrowione. Cała ta kolekcja stanowi sama w sobie wyjątkowy zabytek ludowego malarstwa sakralnego epoki baroku i nie ma w całej dzisiejszej Polsce swego odpowiednika. Wejście do kaplicy zamyka marmurowa trójdzielna brama, którą ozdabia piękna, wykuta w żelazie i oksydowana, rokokowa krata. Całość tych zabytków stanowi bardzo cenny zbiór naszego narodowego i religijnego dziedzictwa kulturowego.
Pozostały wystrój bazyliki nawarstwiał się w niej przez stulecia. W nawie głównej znajduje się dziś rokokowy ołtarz wzniesiony w roku 1796 roku, a w jego wnętrze ozdabia obraz Michała Stachowicza przedstawiający Wniebowzięcie Najświętszej Marii Panny. Po jego bokach w stellach umieszczono wizerunki dominikańskich świętych wykonane przez tego samego artystę.
Po przeciwległej stronie kaplicy Matki Bożej Gidelskiej znajduje się kaplica św. Jacka Odrowąża założyciela polskiej gałęzi zakonu dominikanów. Powstała ona jeszcze przed poświęceniem kościoła w roku 1653 z fundacji piotrkowskiego urzędnika koronnego Wojciecha Gniewosza. Najcenniejszym precjozum jest tu do dziś przenośny relikwiarz z relikwiami ramienia św. Jacka, który podczas odpustu przypadającego w pierwszą niedzielę po 17 sierpnia, czyli obowiązkowym dniu wspomnienia tego świętego obnoszony jest w procesji po świątyni. Nad kaplicą znajdują się niewielkie organy. Ponadto dzisiejszą bazylikę ozdabiają liczne, przyfilarowe ołtarze, barokowe konfesjonały i ambona. W przestrzeni międzywieżowej znajdują się natomiast pochodzące z końca XVIII-wieku organy główne skonstruowane przez Wilhelma Schefflera z Przeręba. Witraże dla bazyliki wykonał J. Kosikiewicz w XIX wieku. Bazylika ozdobiona jest wiszącymi współczesnymi sztandarami z herbami i symbolami maryjnymi, dominikańskimi i papieskimi, co nadaje jej wnętrzu wyjątkowego majestatu. Warto również podkreślić, że koronacja cudownej figurki Madonny Gidelskiej odbyła się w roku 1923 z rąk ks. biskupa Stanisława Zdzitowieckiego w obecności wielu tysięcy wiernych po prawie stu pięćdzięsięciu latach starań o jej przeprowadzenie . Na zakończenie należy dodać, że 75 rocznicę koronacji, papież-Polak św. Jan Paweł II w roku 1998 nadał klasztorowi w Gidlach tytuł bazyliki mniejszej.
Publikacja powstała z okazji 300-lecia koronacji św. wizerunku „Matki Bożej Częstochowskiej” i 600-lecia istnienia honorowej funkcji Prymasa Polski z przeznaczeniem do publikacji w ramach współpracy autora z OŁ KSD na zasadzie wolontariatu.
Tekst, bibliografia, opracowanie, zdjęcia: Grzegorz B. Bednarek
Wszelkie prawa autorskie i wydawnicze zastrzeżone. Wszelkiego rodzaju reprodukowanie tekstów i zdjęć oraz tytułu serii bez pisemnej zgody autora i wydawcy jest traktowane jako naruszenie praw autorskich łącznie z konsekwencjami prawnymi przewidzianymi w Ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych / Dz. U. nr 24 z 23.02. 1994 r. poz.8/
Copyright G.B. Bednarek, 2017