Witamy serdecznie na stronie internetowej Oddziału Łódzkiego
Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy.

Mamy nadzieję, że ułatwimy Państwu docieranie do rzetelnej informacji. Tutaj chcemy prezentować wielkość oraz problemy naszego Kościoła, zagadnienia społeczne, cywilizacyjne, publikacje członków Stowarzyszenia, stanowiska w ważnych kwestiach. Nie będziemy konkurować w informacjach bieżących z innymi portalami (niektóre z nich wskazujemy w odnośnikach), natomiast gorąco zapraszamy do lektury wszystkich tekstów - ich aktualność znacznie przekracza czas prezentacji na stronie głównej. Zachęcamy do korzystania z odnośników: "Publikacje" i "Polecane". Mamy nadzieję na stały rozwój strony dzięki aktywnej współpracy użytkowników. Z góry dziękujemy za materiały, uwagi, propozycje.
Prosimy kierować je na adres: lodz@katolickie.media.pl

Polecane

Temida Stankiewicz-Podhorecka: Misyjna rola festiwalu Chopin i jego Europa

Tegoroczny, czternasty już Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Chopin i jego Europa” odbywał się w czasie wyjątkowym, w roku wielkiego jubileuszu, w stulecie odzyskania niepodległości przez naszą Ojczyznę. Ten niepodległościowy kontekst nadał główny ton festiwalowi, wpisując się w jego program.

Znalazło się więc sporo polskiej muzyki, głównie z XIX oraz XX wieku, a także muzyki kompozytorów współczesnych. Na festiwalu zaprezentowano też utwory twórców zagranicznych. Chodzi o ukazanie inspiracji muzyką naszego wielkiego mistrza Fryderyka Chopina u innych kompozytorów, zarówno jemu współczesnych, jak i późniejszych.

Międzynarodowa promocja

Jednym z najważniejszych wydarzeń festiwalu było arcydzieło Stanisława Moniuszki „Halka” w wersji koncertowej, wykonane w języku włoskim przez zespół Europa Galante pod dyrekcją Fabio Biondego. Ten znakomity koncert prócz wymiaru artystycznego ma jeszcze dodatkowe znaczenie. Otóż dzięki zainteresowaniu włoskiego artysty „Halka” ma szanse zaistnieć w świadomości co najmniej Europy. Ów koncert można określić jako prolog do przyszłorocznego festiwalu i w ogóle obchodów dwustulecia urodzin ojca polskiej opery narodowej Stanisława Moniuszki.

Cieszy niezmiernie obecność wspaniałych polskich dzieł, z których niemała część przez lata była spychana gdzieś do niepamięci, co spowodowało, iż wielu dawnych polskich kompozytorów nie miało szans na zaistnienie w muzycznej świadomości Narodu. Dopiero powołanie tego festiwalu z roku na rok przywraca pamięć o zapomnianych polskich dziełach. I co niezwykle ważne, zagraniczni artyści nie tylko wykonują tu, na festiwalu, muzykę polską, ale niektórzy przyjmują te utwory do swojego repertuaru i grają je w Europie i na świecie. Tak więc festiwal „Chopin i jego Europa” prócz wartości stricte artystycznych pełni niezwykle ważną i potrzebną funkcję promocji polskiej muzyki. Można zatem powiedzieć, że przyjmuje rolę misyjną.

Więcej Chopina

Każda edycja festiwalu ma swój motyw przewodni, który w zasadzie definiuje to wydarzenie. W tym roku brzmi on: „Od Chopina do Paderewskiego”. Wreszcie można było sycić ducha wspaniałymi dziełami Ignacego Jana Paderewskiego. Chwała organizatorom za przywołanie tego wybitnego pianisty i – jak potwierdziły jego liczne utwory wykonane na festiwalu – także wybitnego kompozytora. Dzieła Paderewskiego wybrzmiały doskonale w wykonaniu tak znakomitych artystów fortepianu, jak Garrick Ohlsson, wspaniale interpretujący wielki, doskonały „Koncert fortepianowy a-moll”. Parę dni wcześniej ten sam „Koncert fortepianowy” oraz utwory solowe wykonał równie doskonale inny znakomity artysta Dang Thai Son w monograficznym wieczorze poświęconym Paderewskiemu, naszemu wielkiemu patriocie, mężowi stanu, najwybitniejszemu – obok Chopina – polskiemu pianiście i wybitnemu kompozytorowi. Wiele lat musiał czekać Ignacy Jan Paderewski na wprowadzenie jego wspaniałej muzyki do świadomości społecznej. Właściwie tak na dobre zajął się tym dopiero festiwal „Chopin i jego Europa”. Człowiek, który w ogromnej mierze przyczynił się do odzyskania przez Polskę niepodległości, jeden z architektów jej budowania, był przez wiele lat spychany do niebytu, a jego muzykę deprecjonowano. Także i dziś w środowiskach lewicowo-liberalnych próbuje się umniejszyć niezaprzeczalną wartość dzieł kompozytora. A to z tej przyczyny, że sympatyzował z obozem Narodowej Demokracji Romana Dmowskiego.

Natomiast dziwi mnie, dlaczego festiwal nie rozpoczął się hymnem państwowym. Ponadto uważam, że w inaugurującym go koncercie powinna znaleźć się wyłącznie polska muzyka Chopina i Paderewskiego zamiast Cloude’a Debussy’ego, Georges’a Bizeta i żenująco nieudanego „Poloneza”, specjalnie napisanego przez Krzysztofa Pendereckiego na festiwal. Również na zakończenie powinien wybrzmieć tylko Chopin i Paderewski.

Muzyki Fryderyka Chopina nigdy dość. Wprawdzie było jej sporo, ale nie na tyle, na ile sugeruje tytuł festiwalu, wszak jest to festiwal poświęcony głównie jemu. Kilkakrotnie usłyszeliśmy oba koncerty fortepianowe, a także mniejsze utwory w znakomitym wykonaniu, ale chciałoby się więcej.
Warto dodać, iż niejako przedłużeniem chopinowskich klimatów jest rozpoczęty właśnie Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych, a także poświęcony Fryderykowi Chopinowi spektakl w Teatrze TVP „Fryderyk”, którego emisja odbędzie się w najbliższy poniedziałek.

Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Chopin i jego Europa 2018, Warszawa. Organizator: Narodowy Instytut Chopina, Warszawa.

/.../

https://info2.spes.com.pl/n-wp/304499,misyjna-rola-festiwalu.html

Copyright © 2017. All Rights Reserved.