Cenzura w imię gender. Nieporadny ojciec i matka opiekująca się dzieckiem - zabronione!

Brytyjska organizacja monitorująca reklamy Advertising Standards Authority (ASA) wprowadziła jakiś czas temu przepisy, które zabraniają pokazywania w nich stereotypów dotyczących płci. Teraz przy ich pomocy ocenzurowała dwa pierwsze spoty.

Advertising Standards Authority (ASA) to organizacja powołana przez brytyjski przemysł reklamowy do pilnowania tego, aby reklamy w brytyjskich mediach trzymały odpowiednie standardy. Zajmuje się głównie doradztwem i rozpatrywaniem skarg widzów. Pomimo swojej nieformalności ma dużą władzę nad brytyjskim rynkiem medialnym.

Pod koniec zeszłego roku ASA ogłosiła wprowadzenie nowych zasad, którymi mają się kierować brytyjscy twórcy reklam. Zabronili tworzenia reklam, które pokazują mężczyzn i kobiety oddających się czynnościom stereotypowym dla ich płci i odwołujących się do stereotypów – na przykład pokazujących, jak mężczyzna nie radzi sobie ze zmianą pieluchy. Zdaniem ASA takie reklamy są bowiem szkodliwe społecznie i mają wpływ na dysproporcję zarobków pomiędzy płciami.

Nowe zasady weszły w życie w czerwcu i już posłużyły do ocenzurowania dwóch reklam. Pierwszą z nich była reklama serka Philadelphia. Przedstawiała dwóch młodych ojców w restauracji, w której jedzenie jest podawane za pomocą czegoś w rodzaju taśmociągu. Obydwaj mężczyźni biorą do ręki posmarowane serkiem kanapki i zapominają przez to o swoich dzieciach, które odjeżdżają na rzeczonym taśmociągu. Reklama kończy się tym, że jeden z nich prosi swoje dziecko, aby nie mówiło o tym matce.

Mondelez, właściciel marki Philadelphia, powiedział ASA, że twórcy ich reklamy byli świadomi nowych przepisów. Celowo zdecydowali się przedstawić w żartobliwej reklamie dwóch ojców, a nie dwie matki, aby uniknąć stereotypu, że to kobiety zajmują się wychowaniem dzieci. Nic to jednak nie pomogło – ASA uznała, że ich reklama pokazuje stereotyp, że mężczyźni nie radzą sobie z opieką nad dziećmi.

Druga ocenzurowana reklama to spot promujący elektrycznego volkswagena golfa. ASA przyczepiła się do tego, że wśród przedstawionych na nim mężczyzn znaleźli się np. astronauci i sportowiec, a wśród kobiet jedna, która śpi, i druga, która pilnuje dziecka w wózku.

Volkswagen skomentował, że przedstawienie matki pilnującej dziecka nie jest seksistowskie, gdyż opieka nad noworodkiem to doświadczenie, które zmienia całe życie, bez względu na płeć rodzica. Ale, podobnie jak w wypadku serka, ASA pozostała głucha na argumenty i uznała, że ich reklama jest szkodliwa.

Wiktor Młynarz

za:https://niezalezna.pl