Witamy serdecznie na stronie internetowej Oddziału Łódzkiego
Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy.

Mamy nadzieję, że ułatwimy Państwu docieranie do rzetelnej informacji. Tutaj chcemy prezentować wielkość oraz problemy naszego Kościoła, zagadnienia społeczne, cywilizacyjne, publikacje członków Stowarzyszenia, stanowiska w ważnych kwestiach. Nie będziemy konkurować w informacjach bieżących z innymi portalami (niektóre z nich wskazujemy w odnośnikach), natomiast gorąco zapraszamy do lektury wszystkich tekstów - ich aktualność znacznie przekracza czas prezentacji na stronie głównej. Zachęcamy do korzystania z odnośników: "Publikacje" i "Polecane". Mamy nadzieję na stały rozwój strony dzięki aktywnej współpracy użytkowników. Z góry dziękujemy za materiały, uwagi, propozycje.
Prosimy kierować je na adres: lodz@katolickie.media.pl

Publikacje członków OŁ KSD

Janusz Janyst - Historia muzyki chrześcijańskiej

Na polskim rynku czytelniczym ukazała się „Historia muzyki chrześcijańskiej” Andrew Wilsona-Dicksona, przetłumaczona z angielskiego przez Marzenę Wiśniewską a wydana (pod względem edytorskim bardzo starannie) przez warszawską oficynę „Vocatio”. Podtytuł pracy: „Od chorału gregoriańskiego do muzyki gospel” od razu informuje o wyznaczonym przez autora zakresie tematycznym. „Ufam – pisze Wilson-Dickson – że dzięki tej lekturze Czytelnicy będą lepiej i głębiej zorientowani w swoim chrześcijańskim dziedzictwie, a także z sympatią spojrzą na chrześcijan z innych kultur i Kościołów wraz z ich sposobami wielbienia Boga. Chciałbym także, aby dwa światy, ten wielkich katedr z ich splendorem i sztywną formalnością oraz ten z żywą muzyką lokalnego kościółka wypełnionego młodzieżą tańczącą w rytmie bębnów i gitar elektrycznych, zbliżyły się do siebie.”
Założenie polega tu wiec na syntetycznym potraktowaniu różnej pod względem stylistycznym i formalnym muzyki wykonywanej na chwałę Bożą w postmodernistycznej rzeczywistości kulturowej, zdominowanej przez ekspansywną kulturę masową. Wiadomo, że dla wielu, szczególnie młodych ludzi, pojęcie muzyki chrześcijańskiej ogranicza się dziś w praktyce do współczesnej piosenki religijnej (prezentowanej też coraz częściej w postaci montaży jako swoiste „oratoria”). Biorąc to pod uwagę duże znaczenie ma więc w sygnalizowanej pracy historyczne ujęcie materiału ze wskazaniem na twórczość religijną „starych mistrzów”, klasyków, romantyków i kompozytorów muzyki poważnej działających w wieku XX.
Mankamentem jest na pewno zbyt pobieżne potraktowanie poszczególnych epok – oczekujący konkretów czytelnik nie znajdzie, niestety, omówienia nawet takich arcydzieł z przeszłości, jak „Stworzenie świata” Haydna, „Wielka msza c-moll” Mozarta czy „Missa solemnis” Beethovena (by ograniczyć się tylko do klasyków wiedeńskich). W wielu zatem wypadkach należałoby zalecić po prostu równoległe posługiwanie się choćby „Przewodnikiem koncertowym”. Korzystania z książki nie ułatwia też brak indeksu nazwisk oraz dzieł. Ale za plus można uznać włączenie do rozważań rozdziałów poruszających zagadnienia ogólne – już we wstępie odnaleźć można refleksję na temat ekstatycznego, symbolicznego i retorycznego wymiaru sztuki dźwięku.
„Historia muzyki chrześcijańskiej” Wilsona-Dicksona ma więc raczej charakter popularny – jej lektura może być wszakże dla wielu wstępem do głębszych dociekań.

Copyright © 2017. All Rights Reserved.