Witamy serdecznie na stronie internetowej Oddziału Łódzkiego
Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy.

Mamy nadzieję, że ułatwimy Państwu docieranie do rzetelnej informacji. Tutaj chcemy prezentować wielkość oraz problemy naszego Kościoła, zagadnienia społeczne, cywilizacyjne, publikacje członków Stowarzyszenia, stanowiska w ważnych kwestiach. Nie będziemy konkurować w informacjach bieżących z innymi portalami (niektóre z nich wskazujemy w odnośnikach), natomiast gorąco zapraszamy do lektury wszystkich tekstów - ich aktualność znacznie przekracza czas prezentacji na stronie głównej. Zachęcamy do korzystania z odnośników: "Publikacje" i "Polecane". Mamy nadzieję na stały rozwój strony dzięki aktywnej współpracy użytkowników. Z góry dziękujemy za materiały, uwagi, propozycje.
Prosimy kierować je na adres: lodz@katolickie.media.pl

Publikacje członków OŁ KSD

Grzegorz Bednarek. Cykl autorski "Chrześcijańskie korzenie Zjednoczonej Europy." Kult Pięciu Braci Męczenników

Kult Pięciu Braci Męczenników- zwanych także Pięcioma Braćmi Polskimi- datuje się w Polsce już od samego początku XI wieku. Pierwszym jego propagatorem stał się  św. Brunon, który po przybyciu do Polski około roku 1006 opisał ich żywot i męczeńską śmierć. Przyczyniło się to później do ich pomyślnego procesu kanonizacyjnego. Bracia Męczennicy- Jan, Benedykt, Mateusz,  Izaak i Krystyn- zginęli w nocy z 10 na 11 listopada 1003 roku zamordowani przez ich własnych  służących, którzy chcieli ich obrabować ze srebra, które w celu wybudowania kościoła przy ich eremie przekazał im Bolesław Chrobry. Wszystkie detale tego wydarzenia  opisał w w swoim Żywocie Pięciu Braci św. Brunon nie podając jednak dokładnie miejsca ich śmierci, co stanowi do dziś zagadkę  dla badaczy i historyków zajmujących się początkami państwa polskiego. Swoje informacje zawarte w tekście św. Brunon zebrał zapewne od naocznych świadków tych wydarzeń.

Dwóch z wyżej wymienionych eremitów- Jan i Benedykt- było z pochodzenia Włochami, których podczas swojego pobytu w eremie w Pereum pod Rawenną w roku 1001 zwerbował do misji w piastowskiej Polsce cesarz Otton III. Byli to bezpośredni przyjaciele św. Brunona, z którymi pod przewodnictwem św. Romualda św. Brunon przebywał najpierw w Rzymie, a później w Pereum. Trzech pozostałych było rodowitymi Polakami, którzy przystąpili do zakonnej wspólnoty po przybyciu Jana i Benedykta do Polski. To właśnie między innymi za namową św. Brunona włoscy mnisi udali się na misję do kraju Polan, a on sam choć im to obiecał, nie dotrzymał jednak swego słowa i po śmierci cesarza Ottona III oraz po drugim powrocie z Rzymu i otrzymaniu paliusza biskupiego zamiast do kraju Słowian udał się z misją na Węgry. W tym samym czasie po bezowocnym oczekiwaniu i poszukiwaniach św. Brunona przez jego towarzyszy, między innymi w Pradze i Ratyzbonie, jego włoscy przyjaciele zginęli w Polsce, co stało się dozgonnym wyrzutem sumienia św. Brunona. To piekące poczucie winy  przewija się cały czas w  jego tekście o ich martyrium. Kanonizacji Pięciu Barci Męczenników dokonano prawie natychmiast za zgodą ówczesnego papieża Jana XVIII, a jej postulatorem był ówczesny biskup poznański – Unger.  

Początkowo relikwie zamordowanych eremitów przeniesiono do Gniezna. Jak przypuszcza część badaczy w Archikatedrze Gnieźnieńskiej zachowała się nawet ich płyta grobowa. Po najeździe czeskiego  księcia Brzetysława na Polskę w roku 1039 relikwie zostały  wywiezione do Pragi. Stąd część z nich została przeniesiona później do kościołów w czeskiej Sazawie, morawskim Ołomuńcu oraz do bawarskiego Zweifalten. W Polsce kult ten znany jest głównie  w Międzyrzeczu na Ziemi Lubuskiej i w Kazimierzu Biskupim pod Koninem. W XII wieku potwierdzony jest również w dawnym opactwie cysterskim w Lądzie.  Od 1525 dzięki staraniom biskupa poznańskiego Jana Lubrańskiego relikwiarz Pięciu Braci Męczenników wraz z ich  doczesnymi szczątkami sprowadzonymi z Czech, znajduje się w dawnym klasztorze  o. Bernardynów  w Kazimierzu Biskupim.  Obok tego małego miasteczka  znajduje sie również renesansowy klasztor zakonu kamedułów, których głównym patronem jest św. Romuald – dawny zwierzchnik św. Brunona i założyciel ordo camedoli. Ich łacińska  nazwa wzięła się od  ich pierwszej pustelni założonej w połowie XI wieku w „eremo di Camaldoli” w północnych Włoszech.  W Polsce  klasztory kamedułów posiadających bardzo ścisłą regułę zakonną powstały także w Wigrach, na krakowskich i warszawskich Bielanach oraz w Rytwianach. Do dziś czynne są jedynie klasztory braci kamedułów w Bieniszewie i na krakowskich Bielanach.

Tekst, opracowanie: Grzegorz Bednarek, OŁ KSD    

Copyright © 2017. All Rights Reserved.