Polecane

Niedziela Palmowa - początek Wielkiego Tygodnia

W Niedzielę Palmową w Kościele katolickim rozpoczyna się Wielki Tydzień. Liturgia tego dnia jest pamiątką uroczystego wjazdu Jezusa do Jerozolimy pięć dni przed Jego ukrzyżowaniem.

Liturgia Niedzieli Palmowej jest pamiątką uroczystego wjazdu Jezusa do Jerozolimy pięć dni przed Jego ukrzyżowaniem. Jak podają Ewangeliści, zgromadzone wówczas tłumy rzucały na drogę płaszcze, gałązki oliwne i palmowe wołając: „Hosanna Synowi Dawida: błogosławiony, który przychodzi w imię Pańskie”.

Liturgia Niedzieli Palmowej jest rozpięta między dwoma momentami: radosną procesją z palmami oraz czytaniem- jako Ewangelii – Męki Pańskiej, zwykle z podziałem na role, według jednego z trzech Ewangelistów: Mateusza, Marka lub Łukasza (Mękę Pańską wg św. Jana czyta się podczas liturgii Wielkiego Piątku). W ten sposób Kościół podkreśla, że triumf Chrystusa i Jego Ofiara są ze sobą nierozerwalnie związane.

W Niedzielę Palmową obowiązuje czerwony kolor szat liturgicznych. Mimo to uroczystość ma wymowę radosną, gdyż rozpoczyna ciąg wydarzeń, przez które dokonało się zbawienie świata. Chrześcijańskie tajemnice wiary przenikają się wzajemnie – chwała i radość tworzą nierozdzielną całość z cierpieniem; w męce zapowiedziane jest zmartwychwstanie i zbawienie.

Udział w liturgii Niedzieli Palmowej oznacza zgodę na krzyż, cierpienie z Chrystusem oraz na taką, a nie inną drogę życia. W niektórych parafiach asysta liturgiczna wychodzi na zewnątrz kościoła, a potem procesjonalnie podchodzi do zamkniętych drzwi świątyni, w które następnie kapłan trzykrotnie uderza krzyżem, ukazując w symboliczny sposób, że krzyż otwiera drogę do nieba.

Podczas tego obrzędu śpiewa się antyfonę: „Bramy, podnieście swe szczyty, unieście się odwieczne podwoje, aby mógł wkroczyć Król chwały”. Zaraz przy wejściu do kościoła czytana jest Ewangelia o tryumfalnym wjeździe Jezusa do Jerozolimy, a następnie kapłan święci palmy. Później zostają one spalone a popiołem posypuje się głowy wiernych we Środę Popielcową następnego roku.

    Początki świętowania liturgii Niedzieli Paschalnej odnajdujemy w Jerozolimie w IV wieku. W tamtych czasach starano się jak najdokładniej odtwarzać sceny z życia Jezusa. Z upływem lat procesje zostały udramatyzowane – w Egipcie na czele niesiono krzyż, w Jerozolimie biskup reprezentujący Chrystusa wjeżdżał do miasta na osiołku.

W Polsce Niedziela Palmowa nosiła także nazwę Niedzieli Kwietnej, bo zwykle przypada w czasie gdy pokazują się pierwsze kwiaty. W Niedzielę Palmową po sumie odbywały się w kościołach przedstawienia pasyjne. Za czasów króla Zygmunta III istniały zrzeszenia aktorów-amatorów, którzy w roli Chrystusa, Kajfasza, Piłata, Judasza itp. chodzili po miastach i wioskach i odtwarzali misterium męki Pańskiej.

Zwyczaj święcenia palm pojawił się w Kościele w XI wieku. Palmy w Polsce zastępują często gałązki wierzbowe z baziami. Po ich poświęceniu zatyka się je za krzyże i obrazy, by strzegły domu od nieszczęść i zapewniały błogosławieństwo Boże. Wtykano także palmy na pola, aby Pan Bóg strzegł zasiewów i plonów przed gradem, suszą i nadmiernym deszczem.

za:idziemy.pl

***

Ks. Gęsiak SJ: W Wielkim Tygodniu wspominamy najważniejsze wydarzenia w historii Zbawienia

Niedzielą Palmową rozpoczynamy Wielki Tydzień, w którym będziemy wspominać najważniejsze wydarzenia historii Zbawienia – wyjaśnił rzecznik Konferencji Episkopatu Polski ks. Leszek Gęsiak SJ.

Rzecznik Episkopatu podkreślił, że w Wielkim Tygodniu będziemy rozważać najważniejsze wydarzenia historii Zbawienia, zarówno zbawienia świata, jak i zbawienia każdego z nas. „Te najważniejsze wydarzenia zbawcze to Męka, śmierć i Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa, czyli Misterium Paschalne” – zauważył.

Ks. Gęsiak wyjaśnił, że święte Triduum Paschalne rozpoczyna się Mszą Wieczerzy Pańskiej, a kończy Nieszporami w Niedzielę Wielkanocną. „Przez trzy dni przychodzimy codziennie do kościoła uczestnicząc w liturgii Triduum, które stanowi właściwe obchody Świąt paschalnych, a nie dopiero niedziela wielkanocna i następujący po niej poniedziałek” – przyznał.

Rzecznik Episkopatu zachęcił, by świętowanie wielkanocnych misteriów rozpocząć w Wielki Czwartek Mszą św. Wieczerzy Pańskiej. „Podczas tej liturgii wspominamy ustanowienie sakramentów Eucharystii i kapłaństwa. Warto tego dnia dziękować Panu Bogu za Jego obecność pośród nas w Najświętszym Sakramencie oraz za dar szafarzy Eucharystii, czyli kapłanów, dzięki którym Bóg – mocą Ducha Świętego – zstępuje podczas Mszy św. na ołtarz” – zaznaczył.

Ks. Gęsiak przypomniał, że w Wielki Piątek nie sprawuje się Mszy św. „Jest to jedyny dzień w roku, w którym nie sprawuje się Eucharystii. W kościołach odprawiana jest Liturgia Męki Pańskiej, która jest pamiątką męki i śmierci Jezusa Chrystusa na Krzyżu. W jej trakcie adoruje się Krzyż jako narzędzie naszego zbawienia” – wyjaśnił. Dodał, że tego dnia obowiązuje post ścisły, czyli ilościowy i jakościowy.

Rzecznik KEP zaznaczył, że kulminacją Triduum jest Wigilia Paschalna, sprawowana w noc zmartwychwstania. „Św. Augustyn nie bez powodu nazwał ją +matką wszystkich wigilii+, gdyż jest ona przebogata w czytania i symbole, które prowadzą nas przez całą historię zbawienia” – zwrócił uwagę.

zawww.fronda.pl:www.fronda.pl/a/Ks-Gesiak-SJ-W-Wielkim-Tygodniu-wspominamy-najwazniejsze-wydarzenia-w-historii-Zbawienia,228091.html