Etyka jednobiegunowa

Nie wiem, do jakiej szkoły filozoficznej zalicza się polska etyk, Magdalena Środa. Ale wiem na pewno, że kiedy pisze się list do głowy Kościoła katolickiego ( nb. zwalczanego na co dzień) wypadałoby wiedzieć, które słowa wypowiada w Ewangelii Chrystus, a które Jego Apostoł Św. Paweł. Dla pani profesor Środy to żadna różnica – w końcu pisze przecież tylko do „szefa” ciemnej sekty, zwalczającej  postępacką ideologię gender, o której już Benedykt XVI mówił, że jest nową postacią totalitaryzmu. Takimi drobiazgami pani profesor Środa i jej koleżanki się nie przejmują, są jak nieśmiertelny Edek z Mrożkowego „Tanga” – zawsze „przodem do przodu”, z postępem znaczy się.

Etyków-ci u nas ostatnio dostatek. Trudnią się tym , rzec można profesjonalnie, choć nie  koniecznie wynika to z ich zawodowego przygotowania. Przy nich Sokrates to amator, pikuś. A Ewangeliczne: Niech mowa wasza będzie tak – tak, nie – nie” – cóż to za dziwaczna dwubiegunowa etyka, jakieś rozróżnienia dobra i zła, prawdy i kłamstwa! Ich etyka jest bezwzględnie, absolutnie i całkowicie jednobiegunowa  - zawsze z prądem, zawsze z władzą.

Zdawałoby się, że Solidarnościowa rewolucja tę rewolucyjnie bolszewicka etykę wymiotła na śmietnik, a jednak nie... Zabłysnęli w tej dziedzinie trzej mężowie z komisji Etyki PAN : prof. Zoll, prof. Ziejka i ktoś trzeci, nieistotne. Orzekli mianowicie, że czas skończyć z „moralnym szantażem komisji Macierewicza” w sprawie wyjaśnienia katastrofy smoleńskiej. No, proszę, próba wyjaśnienia największej tragedii w powojennych dziejach Polski to po prostu moralny szantaż. Właśnie tak usiłuje to widzieć rządząca ekipa i wiernie jej sekundujące media, tzw. głównego nurtu. Panowie profesorowie  nie musieli się trudzić refleksją – jaka jest prawda, jak do niej dojść, po prostu poszli jasno wytyczoną ścieżką. I tak się zrodziła nowa formuła etyki – Etyka „inaczej” albo etyka jednobiegunowa. Tyle że Mrożek był pierwszy – opisał ją blisko pół wieku temu.

ELŻBIETA MORAWIEC

za: http://www.ksd.media.pl/publikacje/1634-etyka-inaczej-wg-elzbiety-morawiec