Witamy serdecznie na stronie internetowej Oddziału Łódzkiego
Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy.

Mamy nadzieję, że ułatwimy Państwu docieranie do rzetelnej informacji. Tutaj chcemy prezentować wielkość oraz problemy naszego Kościoła, zagadnienia społeczne, cywilizacyjne, publikacje członków Stowarzyszenia, stanowiska w ważnych kwestiach. Nie będziemy konkurować w informacjach bieżących z innymi portalami (niektóre z nich wskazujemy w odnośnikach), natomiast gorąco zapraszamy do lektury wszystkich tekstów - ich aktualność znacznie przekracza czas prezentacji na stronie głównej. Zachęcamy do korzystania z odnośników: "Publikacje" i "Polecane". Mamy nadzieję na stały rozwój strony dzięki aktywnej współpracy użytkowników. Z góry dziękujemy za materiały, uwagi, propozycje.
Prosimy kierować je na adres: lodz@katolickie.media.pl

Publikacje polecane

Jak finansowane są media publiczne w Europie?

Telewizja Polska ma najniższe wpływy z abonamentu wśród wszystkich europejskich telewizji publicznych. Platforma Obywatelska chce likwidacji abonamentu, ale jednocześnie nie chce zapewnić mediom publicznym wsparcia z budżetu państwa w wysokości odpowiadającej wpływom abonamentowym. Tymczasem w Europie, na którą PO lubi się powoływać, powszechny jest mieszany system finansowania mediów (abonament i reklamy), który umożliwia nie tylko stabilność majątkową i uniezależnienie od budżetu państwa, ale również niezależność od wpływów partyjnych.

"Państwa członkowskie powinny zapewnić odpowiednie finansowanie mediów publicznych, umożliwiając im wypełnianie ich roli w społeczeństwie informacyjnym, tak jak to określono w ich misji. Tradycyjne modele finansowania oparte o źródła takie jak opłaty abonamentowe, budżet państwa i reklama zachowują swą ważność w nowych warunkach" - zaleca Komitet Ministrów Rady Europy. Wskazania RE są traktowane wręcz jako modelowe dla organizacji mediów publicznych. I w europejskich mediach publicznych najbardziej powszechny jest mieszany system finansowania, na który składają się środki publiczne pochodzące z abonamentu, dotacji budżetowych, dochodów z reklam, sponsoringu lub jeszcze innych źródeł. Jednak najistotniejszym elementem jest właśnie abonament, który traktowany jest jako sprawdzona forma finansowania w zamian za obowiązki, jakie są nałożone na media publiczne. Dzięki takiemu modelowi telewizja i radio mają zapewnioną stabilność majątkową, nie są zależne od wpływów politycznych i nie muszą się oglądać na "łaskę budżetu państwa".
Według danych Europejskiej Unii Nadawców (EBU), główne publiczne spółki medialne finansowane są przede wszystkim z abonamentu, a dopiero później w grę wchodzą reklamy, sponsoring i inne sposoby finansowania. W nielicznych krajach dochodzą do tego dotacje budżetowe. I tak na przykład niemiecka telewizja ZDF jest finansowana z abonamentu w 85 proc., brytyjska BBC w 78 proc., France Televisions utrzymywana jest z regularnych składek aż w 63 proc., natomiast włoska RAI w 52 procentach. Zdecydowanym sukcesem mogą tutaj pochwalić się kraje skandynawskie, w których abonament pokrywa prawie sto procent finansowania (szwedzka STR/SVT - 97 proc., duńska DR - 92 proc., norweska NRK - 93 proc.).
W porównaniu z tymi statystykami dramatycznie wygląda sytuacja Telewizji Polskiej, która z wynikiem 28 proc. budżetu z wpływów abonamentowych znalazła się na ostatnim miejscu wśród wymienionych spółek. Dużo lepiej natomiast przedstawia się sytuacja Polskiego Radia, gdzie abonament pokrywa ok. 67 proc. finansowania. Medioznawca i ekspert w dziedzinie prawa prasowego dr Joanna Taczkowska-Olszewska podkreśla, że abonament to sprawdzony sposób finansowania w Europie radia i telewizji. Powołując się na przykład Polski, podkreśla, że system ten może budzić wątpliwości jedynie w kwestii nieumiejętnego egzekwowania abonamentu i nieskutecznego mobilizowania do tego, żeby płacono go w sposób systematyczny. - To podważa statut mediów publicznych i prowadzi do osłabienia albo ostatecznie całkowitej likwidacji - podsumowała Taczkowska-Olszewska.
Wojciech Kobryń

za: Nasz Dziennik 26.6.09 (kn)




Copyright © 2017. All Rights Reserved.