Witamy serdecznie na stronie internetowej Oddziału Łódzkiego
Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy.

Mamy nadzieję, że ułatwimy Państwu docieranie do rzetelnej informacji. Tutaj chcemy prezentować wielkość oraz problemy naszego Kościoła, zagadnienia społeczne, cywilizacyjne, publikacje członków Stowarzyszenia, stanowiska w ważnych kwestiach. Nie będziemy konkurować w informacjach bieżących z innymi portalami (niektóre z nich wskazujemy w odnośnikach), natomiast gorąco zapraszamy do lektury wszystkich tekstów - ich aktualność znacznie przekracza czas prezentacji na stronie głównej. Zachęcamy do korzystania z odnośników: "Publikacje" i "Polecane". Mamy nadzieję na stały rozwój strony dzięki aktywnej współpracy użytkowników. Z góry dziękujemy za materiały, uwagi, propozycje.
Prosimy kierować je na adres: lodz@katolickie.media.pl

Polecane

Zmniejszona liczba godzin religii w szkołach coraz bardziej realna

Jako realną do realizacji oceniła propozycję zmniejszenia liczby lekcji religii w szkołach wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer. Opowiedziała się też za tym, by lekcje religii były organizowane na pierwszej lub ostatniej godzinie lekcyjnej.

Wiceminister Lubnauer w Polsat News pytana była m.in. o propozycję minister edukacji Barbary Nowackiej dotyczącą zmniejszenia liczby godzin nauki religii z dwóch w tygodniu do jednej. Zapytana została, czy jest to realne.

Jest realne - odpowiedziała.

Konkordat a rozporządzenia ministra

Lubnauer zapytana została też o artykuł 12. Konkordatu między Stolicą Apostolską i Rzecząpospolitą Polską, w którym zapisano m.in. że program nauczania religii katolickiej opracowuje władza kościelna.

    Program nauczania tak (...), ale to jak wygląda lekcja religii reguluje rozporządzenie ministra dotyczące organizacji lekcji religii. W konkordacie jest zapisane tylko, że organizuje na terenie szkoły, w związku z tym z tego się nie wycofujemy. Myślę, że jest to dla wygody rodziców, żeby ta religia mogła być na terenie szkoły
- powiedziała.

    Chcemy, by ona była przed albo po lekcjach. Coraz więcej dzieci nie chodzi na religię. Nie chcemy, żeby te dzieci musiały czekać gdzieś w środku lekcji nie wiadomo gdzie, nie mając tych zajęć (...), żeby ocena z tego przedmiotu decydowała o tym, czy dziecko dostanie się do wymarzonej szkoły (...) - dodała.

W artykule 12. Konkordatu między Stolicą Apostolską i Rzecząpospolitą Polską zapisano:

1. Uznając prawo rodziców do religijnego wychowania dzieci oraz zasadę tolerancji, Państwo gwarantuje, że szkoły publiczne podstawowe i ponadpodstawowe oraz przedszkola, prowadzone przez organy administracji państwowej i samorządowej, organizują zgodnie z wolą zainteresowanych naukę religii w ramach planu zajęć szkolnych i przedszkolnych; 2. Program nauczania religii katolickiej oraz podręczniki opracowuje władza kościelna i podaje je do wiadomości kompetentnej władzy państwowej.

Zmiany w porozumieniu z Episkopatem

W ubiegłym tygodniu minister edukacji pytana o lekcje religii w szkołach zapewniła, że "nie wyobraża sobie bez kontaktu z Episkopatem dokonywania zmian".

    Uważam też, że patrząc na to, jak obciążona jest dzisiaj młodzież, jak wiele przed nimi zadań, jak wiele trudów, jak często wiele  pracy, godzinna lekcji religii  finansowana z budżetu państwa - to jest moje zdanie osobiste - jest w zupełności wystarczająca na ten czas - oceniła.

    To jest model, który będę proponowała - dodała.

Rodzice będą mieli swój udział

Chciałabym też, by decyzje w szkołach mogli poodejmować rodzice i samorządy, bo może być sytuacja, że ktoś powie, że im zależy na większej liczbie godzin. Natomiast uważam, że z budżetu państwa, przy takich obciążeniach, w tym przede wszystkim obciążeniach młodych osób, trzeba wyrównać ilość lekcji religii w porównaniu z lekcjami chemii, biologii, fizyki, które wydają mi się znacznie bardziej potrzebne do współczesnego świata w szkole, by dawać wiedzę. Zajęcia formatywne bardzo często mogą być zajęciami fakultatywnymi - powiedziała.

Zdaniem Nowackiej, ocena z religii nie powinna być wliczana do średniej ocen "ponieważ nie jest oceniająca wiedzę, tylko oceniająca formację i wiarę".

Nie wydaje mi się to właściwe, nie wydaje mi się to równościowe - dodała.

Zaznaczyła, że będzie prosiła o przesunięcie lekcji religii na pierwszą lub ostatnią lekcję.

Gdy jest to jedna godzina, jest to znacznie prostsze - oceniła.

We wtorek zaprezentowano dane z Rocznika Statystycznego Kościoła katolickiego w Polsce "Auarium Statisticum Ecclesia in Polonia" Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego SAC za rok 2022.

Statystyki

Podano, że w roku szkolnym 2022/2023 na lekcje religii w placówkach edukacyjnych uczęszczało 80,3 proc. uczniów.

W przedszkolach na religię chodziło 83,7 proc. dzieci, w szkołach podstawowych - 88,9 proc. uczniów, w liceach ogólnokształcących - 60,1 proc., w technikach - 65,7 proc., szkołach branżowych I stopnia - 63,7 proc., szkołach branżowych II stopnia - 55,3 proc., w szkołach specjalnych - 88,9 proc.

Najwyższy odsetek uczniów uczęszczających na lekcje religii odnotowano w diecezji przemyskiej (96,5 proc.), tarnowskiej (96,3 proc.) oraz rzeszowskiej (94,9 proc.), zaś najniższy w diecezji warszawskiej (59,8 proc.), opolskiej (63,4 proc.) oraz łódzkiej (65,4 proc.).

za:www.idziemy.pl

Copyright © 2017. All Rights Reserved.