Witamy serdecznie na stronie internetowej Oddziału Łódzkiego
Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy.

Mamy nadzieję, że ułatwimy Państwu docieranie do rzetelnej informacji. Tutaj chcemy prezentować wielkość oraz problemy naszego Kościoła, zagadnienia społeczne, cywilizacyjne, publikacje członków Stowarzyszenia, stanowiska w ważnych kwestiach. Nie będziemy konkurować w informacjach bieżących z innymi portalami (niektóre z nich wskazujemy w odnośnikach), natomiast gorąco zapraszamy do lektury wszystkich tekstów - ich aktualność znacznie przekracza czas prezentacji na stronie głównej. Zachęcamy do korzystania z odnośników: "Publikacje" i "Polecane". Mamy nadzieję na stały rozwój strony dzięki aktywnej współpracy użytkowników. Z góry dziękujemy za materiały, uwagi, propozycje.
Prosimy kierować je na adres: lodz@katolickie.media.pl

Polecane

Prof. Andrzej Zoll: w sporze z MEN w sprawie lekcji religii rację ma strona kościelna

W sporze między Episkopatem a MEN ws. lekcji religii rację ma strona kościelna: przedstawienie opinii jest czymś innym niż porozumienie – ocenił b. prezes Trybunału Konstytucyjnego prof. Andrzej Zoll.
Jednak – jego zdaniem – Kościół popełnił błąd zwracając się w tej sprawie do TK.

Obecnie nauka religii w publicznych szkołach jest nieobowiązkowa i odbywa się w wymiarze dwóch godzin lekcyjnych tygodniowo.
Zgodnie z lipcową nowelizacją rozporządzenia MEN w sprawie organizacji lekcji religii, dyrektor szkoły może łączyć na lekcjach religii grupy dzieci z różnych roczników i oddziałów klasowych.
Propozycje MEN zakładają także zmniejszenie ich liczby do jednej tygodniowo; miałyby się one odbywać przed lub po obowiązkowych zajęciach edukacyjnych.

Konferencja Episkopatu Polski wraz z tzw. Polską Radą Ekumeniczną skierowały do Sądu Najwyższego petycję w tej sprawie.
Według nich, przy wydaniu rozporządzenia przedstawicielom związków wyznaniowych umożliwiono jedynie wyrażenie opinii, podczas gdy art. 12. ustawy o systemie oświaty wymaga od ministra, aby działał
„w porozumieniu z władzami Kościoła katolickiego i Polskiego Autokefalicznego Kościoła prawosławnego
oraz innych Kościołów i związków wyznaniowych”.

Zdaniem prof. Zolla w tym sporze rację ma strona kościelna.
– Przedstawienie opinii jest czymś zupełnie innym niż porozumienie, ponieważ w żaden sposób nie jest ono wiążące dla władzy, która wydaje jakąś decyzję.
Tymczasem ustawa z 7 września 1991 r. mówi wyraźnie, że chodzi o porozumienie, co należy rozumieć jako dojście do konsensusu – stwierdził.

Dodał, że spotkanie Komisji Wspólnej Przedstawicieli Rządu i Konferencji Episkopatu Polski, które odbyło się w środę w KPRM, daje nadzieję na to, że rząd i związki wyznaniowe dojdą do porozumienia.
Zwłaszcza, że strony podjęły decyzję o utworzeniu wspólnej podkomisji do spraw religii w szkole.

Jednak – według prof. Zolla – zwracanie się w tej sprawie do Trybunału Konstytucyjnego było ze strony związków wyznaniowych błędem.
– Kościoły i związki wyznaniowe mają prawo zgłaszać się do TK w sprawach ich dotyczących, ale w sprawach dotyczących tego, czy treść normy prawnej jest zgodna z Konstytucją, a nie w sprawie interpretacji przepisów – zastrzegł.

Prof. Zoll przypomniał, że Trybunał Konstytucyjny przychylił się do wniosku I prezes Sądu Najwyższego i wydał postanowienie
zabezpieczające, które zawiesza stosowanie nowelizacji rozporządzenia ministra edukacji w sprawie warunków organizowania lekcji religii.
Jednak, jak wyjaśnił, Trybunał Konstytucyjny nie jest kompetentny do wydawania zabezpieczenia w takich sprawach.

– W tym przypadku zdecydowanie przyznaję rację Ministerstwu Edukacji Narodowej.
Trybunał Konstytucyjny przede wszystkim jest uprawniony do określania, czy dana norma jest zgodna z ustawą
lub aktem prawnym wyższego rzędu, a nie do interpretacji przepisów – wyjaśnił.

Ponadto – zdaniem prof. Zolla – „nie mamy już Trybunału Konstytucyjnego”.
– Niestety trzeba przyjąć taki punkt wyjścia: Trybunał Konstytucyjny w Polsce się rozsypał i podejmuje decyzje
– bo trudno nazwać to nawet orzeczeniem – które zupełnie przekraczają jego kompetencje.
Wszystkie te zabezpieczenia nie mają żadnych skutków prawnych – ocenił.

Prof. Zoll odniósł się także do słów kard. Kazimierza Nycza, który stwierdził, że jedna godzina lekcji religii lub etyki w tygodniu powinna być obowiązkowa dla wszystkich uczniów.
Podobną opinię w tej sprawie wyraził w rozmowie z PAP przewodniczący KEP abp Tadeusz Wojda.

Zdaniem byłego prezesa TK, katecheza nie powinna być nauczana w szkole, lecz w parafii.
– W szkole powinny odbywać się lekcje religioznawstwa, które jest elementem znajomości kultury – zaznaczył.
W opinii prof. Zolla na lekcjach religioznawstwa powinna być przekazywana wiedza o różnych religiach,
choć chrześcijaństwo powinno zajmować pozycję szczególną, ze względu na jego miejsce w kulturze europejskiej.
– Chrześcijaństwo, obok filozofii greckiej i prawa rzymskiego, jest fundamentem europejskiej etyki i kultury – ocenił.
Prof. Zoll przypomniał, że podobne rozwiązania funkcjonują w wielu państwach europejskich,
na przykład we Francji, która jest państwem laickim.

– Katecheza rozumiana jako nauka prawd wiary i przykazań powinna obywać się w parafiach.
Uważam jednak, że zasady wiary i duchowość, które są przekazywane podczas katechezy, również kształcą człowieka.
Dlatego – moim zdaniem – katecheza w parafiach również powinna być finansowana przez państwo – stwierdził.

za:pch24.pl

***
"Nauka religii w parafiach"... Ciekawe...
To już było.
Za tzw. komuny.
Wracają wspomnienia... czy nawyki?... Genetyczne?...
k

Copyright © 2017. All Rights Reserved.