Witamy serdecznie na stronie internetowej Oddziału Łódzkiego
Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy.

Mamy nadzieję, że ułatwimy Państwu docieranie do rzetelnej informacji. Tutaj chcemy prezentować wielkość oraz problemy naszego Kościoła, zagadnienia społeczne, cywilizacyjne, publikacje członków Stowarzyszenia, stanowiska w ważnych kwestiach. Nie będziemy konkurować w informacjach bieżących z innymi portalami (niektóre z nich wskazujemy w odnośnikach), natomiast gorąco zapraszamy do lektury wszystkich tekstów - ich aktualność znacznie przekracza czas prezentacji na stronie głównej. Zachęcamy do korzystania z odnośników: "Publikacje" i "Polecane". Mamy nadzieję na stały rozwój strony dzięki aktywnej współpracy użytkowników. Z góry dziękujemy za materiały, uwagi, propozycje.
Prosimy kierować je na adres: lodz@katolickie.media.pl

Zły Bashobora, dobry Owsiak

Nadwiślański salon po raz kolejny odsłonił nam bezmiar swojej hipokryzji. Jest on gotowy głosić peany na cześć młodzieży taplającej się w błocie, jednocześnie nękając ludzi, którzy łączą się ze sobą we wspólnej modlitwie na rekolekcjach o. Bashobory. „Woodstock bez błota, to jak korona bez szlachetnych kamieni – mówi nam Bartek, opolanin z urodzenia, woodstockowicz od ośmiu lat. Nie sposób się z nim nie zgodzić, patrząc na liczbę osób, która przewija się przez pole”. Cytat ten pochodzi z internetowego portalu Gazeta.pl i stanowi pochwałę rytuału taplania się w błocie, który co rok ma miejsce na imprezie Owsiaka. Okazuje się, że zachowania, kojarzone głównie z chlewem i świniami, mogą znaleźć uznanie głównego medium. W 1969 r. na festiwalu muzyki rockowej w pobliżu miejscowości Woodstock taplanie się w błocie było spowodowane zamroczeniem alkoholowo-narkotycznym, które towarzyszyło uczestnikom spędu. Owsiakowy Woodstock jest ponoć pod tym względem „czysty” … Kąpiel w błocie stanowi znany i nośny symbol popkultury, jest niemal rytuałem. Szybki przegląd zdjęć, które wypluwa wyszukiwarka internetowa po wpisaniu frazy „przystanek Woodstock” nie pozostawia wątpliwości, że jest to zwyczaj bardzo istotny dla tej imprezy.

O rytualnej symbolice można mówić także w wypadku zachowań fanów zespołów rockowych. Gdy np. znane metalowe grupy Metallica czy Iron Maiden przyjeżdżają do Polski, ulice miasta, w którym grają, zapełniają ludzie podobnie ubrani, eksponujący różne artefakty związane ze swoimi idolami – koszulki, łańcuchy czy pierścienie. Socjologia określa takie zachowania rodzajem zbiorowych guseł.

Przykłady te pokazują, że uczestnictwo w popkulturze ma cechy rytualne. Można więc zadać sobie pytanie, dlaczego pewne rytuały znajdują uznanie w oczach naszych salonowców, inne natomiast nie? Dlaczego te ze świata popu są akceptowane, a pochodzące ze świata chrześcijańskiego nie znajdują aprobaty? Odpowiedź jest prosta. Salonowcom nie przeszkadza wcale „masówka”, a nawet ją popierają, jeśli ludzie zamieniają się w stado baranów podążających wedle ideologicznych wskazówek salonu, a przynajmniej jeśli im się nie przeciwstawiają. Boją się jednak Bashobory, bo traktuje on chrześcijaństwo serio. Metafizyczna struktura świata, która wyłania się z Biblii – pełna cudów i realnej aktywności Boga – jest dla kapłana z Ugandy rzeczywistością. A to jest nie do przyjęcia dla demiurgów z Czerskiej, Wiertniczej i okolic. Fakt, że czarny „szaman” z Afryki (straszne, prawda?) gromadzi dziesiątki tysięcy ludzi, burzy ich obraz świata. A jest to wizja nakreślona na wskroś wedle filozofii materialistycznej. W niej nie ma miejsca na cuda i dzieło ducha. W szczególności Ducha Świętego. Salon pochwala te rytuały, którymi może albo sam sterować (np. poprzez swojego funkcjonariusza Jerzego Owsiaka), albo które są dla niego ideologicznie obojętne. Słusznie zatem rozpoznaje zagrożenie w kapłanie z Ugandy, który ludziom żyjącym w materialistycznym bagnie Unii Europejskiej niesie kaganek świata duchowego. To dlatego salon proponuje swoim wyznawcom, żeby zamiast podczas rekolekcji Bashobory, swoje dusze oczyszczali w szlamie pod Kostrzynem.


Jakub Pilarek

za:niezalezna.pl/45205-zly-bashobora-dobry-owsiak

Copyright © 2017. All Rights Reserved.