Witamy serdecznie na stronie internetowej Oddziału Łódzkiego
Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy.

Mamy nadzieję, że ułatwimy Państwu docieranie do rzetelnej informacji. Tutaj chcemy prezentować wielkość oraz problemy naszego Kościoła, zagadnienia społeczne, cywilizacyjne, publikacje członków Stowarzyszenia, stanowiska w ważnych kwestiach. Nie będziemy konkurować w informacjach bieżących z innymi portalami (niektóre z nich wskazujemy w odnośnikach), natomiast gorąco zapraszamy do lektury wszystkich tekstów - ich aktualność znacznie przekracza czas prezentacji na stronie głównej. Zachęcamy do korzystania z odnośników: "Publikacje" i "Polecane". Mamy nadzieję na stały rozwój strony dzięki aktywnej współpracy użytkowników. Z góry dziękujemy za materiały, uwagi, propozycje.
Prosimy kierować je na adres: lodz@katolickie.media.pl

Rok 2019 i wyzwania polskiej szkoły

Jednym z fundamentalnych pytań jest dziś pytanie o antropologię, na której powinno opierać się wychowanie. Czy ma to być antropologia chrześcijańska czy liberalna? Kogo chcemy wychowywać?

Temat edukacji powraca jak bumerang przy okazji kolejnych newsów o groźbie strajku czy podwyżkach dla nauczycieli. Bez wątpienia nauczyciele w naszym kraju zarabiają za mało, bo wbrew powszechnej opinii nie pracują wcale 18 godzin w tygodniu. Według niektórych kalkulacji jest to ponad 46 godzin, a praca, którą wykonują, jest nie tylko obarczona dużą odpowiedzialnością, ale bywa wyczerpująca fizycznie i psychicznie.

Dla medialnej opozycji temat edukacji jest doskonałym batem na obecną władzę. Jednym z „seriali” prezentowanych w tygodniku Tomasza Lisa jest cykl tekstów poświęcony szkole. Oczywiście chodzi w nim nie tyle o prawdę o szkole, ile o udowodnienie tezy, że szkoła pod rządami PiS jest miejscem sfrustrowanych nauczycieli, nieprzyjaznym uczniom, w którym władza wespół z Kościołem indoktrynują młodzież.

Akcja kreowania czarnego wizerunku polskiej szkoły rozpoczęła się, jeszcze zanim weszła w życie reforma likwidująca gimnazja. Liberalne media podgrzewały wtedy atmosferę, strasząc nauczycieli utratą pracy. Tymczasem w serwisach liczba ogłoszeń o pracę dla nauczycieli w ostatnim okresie zdecydowanie się zwiększyła. Jeszcze kilka lat temu wakat dla polonisty poszukującego pracy np. w Małopolsce był co najwyżej pobożnym życzeniem. Dziś w oficjalnej witrynie wojewódzkiego kuratorium oświaty takich ogłoszeń jest kilkanaście.

Życie belfra według jednego tygodnika

W najnowszym „Newsweeku” mamy kolejną odsłonę cyklu. Redakcja tygodnika pochyla się z troską nad dolą polskiego belfra: „Chcesz wiedzieć, jak się czuję? Jak człowiek, który przegrał życie”. Bieda i polityka to najczęściej podawane przez zaprzyjaźnionych z autorem tekstu pedagogów problemy, które opisują ich los u progu 2019 r. Jeszcze 10 lat wstecz można by tak pisać, wtedy zarobki nauczycieli sytuowały ich na samych nizinach społecznej hierarchii zarobków. Dziś, kiedy ponad połowa nauczycieli ma najwyższy stopień awansu zawodowego, ich płace oscylują, a często przewyższają średnią krajową.

Pod polityką, która rzekomo niszczy polską szkołę, kryje się żal autora, że szkoła nie podąża z postępem w duchu gender. Przykłady podawane przez autora same mogą posłużyć za komentarz: „Kazali ściągnąć tabliczkę z napisem »Konstytucja«. […] Zdjęli zajęcia dodatkowe, prowadzącego podejrzewano o genderyzm. […] Wicedyrektor jest otwartym pisiorem. […] W każdej klasie zdarza się jeden, dwóch regularnych faszoli”. Z kolei belfrom towarzyszą przede wszystkim rozczarowanie, frustracja, smutek, poczucie przegranej.

Tygodnik Tomasza Lisa nie pierwszy raz kreuje obraz mitycznej szkoły, z mitycznymi nauczycielami i mitycznymi problemami. Oczywiście, że część pedagogów jest sfrustrowanych, niektórzy mają poczucie życiowego niepowodzenia, wielu ma świadomość, że nie są wystarczająco wynagradzani. Ale narracja budowana przez „Newsweek” to mniej więcej ten sam chwyt, który został wykorzystany w „Klerze”, czyli opisywanie skrajności jako zjawiska typowego dla całej grupy społecznej.

Realne wyzwania polskiej szkoły

Oczywiście nie brakuje dziś prawdziwych wyzwań, które stoją przed polską szkołą. Wśród nich najpilniejsze to kompromis ws. podwyżek, by strajki albo masowo brane zwolnienia lekarskie nie sparaliżowały choćby egzaminów ósmoklasisty, gimnazjalnego czy matur
/.../
Jednym z fundamentalnych pytań jest dziś pytanie o antropologię, na której powinno opierać się wychowanie. Czy ma to być antropologia chrześcijańska czy liberalna? Kogo chcemy wychowywać? Czy nie należałoby zadbać, by w szkołach było więcej mężczyzn? Kto ma uczniom przekazywać przykłady wzorca męskiego, skoro szkoła jest tak sfeminizowana.  /.../

zawartość zablokowana

Autor: Leszek Galarowicz

Pozostało 50% treści.

za: https://gpcodziennie.pl

Copyright © 2017. All Rights Reserved.