Publikacje członków OŁ KSD
Grzegorz B. Bednarek - Tur. Parafia p.w. Świętych Apostołów Piotra i Pawła
Niewielki, drewniany kościółek pod wezwaniem św. Apostołów Piotra i Pawła w Turze należy do Dekanatu Poddębickiego Archidiecezji Łódzkiej, a wioska w której został wzniesiony jest jedną z najstarszych w całej Ziemi Łódzkiej. Pierwsze pisane wzmianki o tutejszej parafii pochodzą z XIV wieku, i wynika z nich, że należała ona do Archidiecezji Gnieźnieńskiej, a erygował ją, lub też odnowił, tamtejszy arcybiskup Bodzanta.
Obecny kościół wybudowany został w roku 1754 z fundacji szlachcica Jakuba Dąbrowskiego, chorążego smoleńskiego, w miejscu starszej świątyni, która spłonęła dwadzieścia lat wcześniej. Jest to świątynia wzniesiona w stylu polskiego baroku, na osi wschód-zachód. Kościół jest jednonawowy z węższym wielobocznym prezbiterium, dwoma bocznymi kaplicami, kruchtą oraz sygnaturką.
W jego wnętrzu znajdują się trzy barokowe ołtarze. W ołtarzu głównym umieszczono rzeźby patronów kościoła św. Piotra i Pawła, a w ołtarzach bocznych rzeźby św. Rozalii i Świętej Niewiasty. Najstarszym zabytkiem tutejszego kościoła jest natomiast kamienna, średniowieczna chrzcielnica pamiętająca zapewne czasy pierwszej tutejszej świątyni chrześcijańskiej Najważniejszą kwestią dotyczącą początków tutejszej parafii i kościoła jest natomiast jego wezwanie nawiązujące do pierwszych rzymskich Apostołów-męczenników.
Do Polski kult św. Piotra i Pawła dotarł bowiem z pierwszymi misjonarzami w X wieku w czasach panowania Mieszka I. Pierwsza katedralna bazylika chrzcielna dla państwa Polan pod wezwaniem św. Apostołów Piotra i Pawła powstała w Poznaniu, a relikwie męczeństwa św. Piotra , w postaci miecza, którym miał być ścięty przywiózł tu prawdopodobnie z samego Rzymu biskup Jordan, pierwszy udokumentowany przez kronikarzy swej epoki chrześcijański biskup misyjny na ziemiach piastowskich.
Kościoły pod tym wezwaniem były w monarchii wczesnopiastowskiej stosunkowo nieliczne, a wynikało to z faktu, iż nadawano je najczęściej w lokalnych miejscach chrztu ludności pogańskiej i traktowano je jako lokalne chrzcielnice nawiązując w ten sposób do rzymskiej tradycji i ważności bazyliki św. Piotra i Pawła w Rzymie. Miejsca te stawały się bowiem kolebkami chrześcijaństwa dla danej okolicy i plemion ją zamieszkujących. Do najstarszych należą archikatedra poznańska, bazylika klasztoru benedyktynów w Tyńcu pod Krakowem, kościoły na grodziskach w Lądzie Koninie i w Kaliszu oraz mało znane wiejskie świątynie w Boleszynie, Białej, Grodzisku nad Nerem, Kijach , Pilicy , pomorskich Główczycach, Pakosławicach pod Opolem i w Borzykowej, których początki sięgają X i XI wieku. Być może kościół w Turze posiada równie prastarą tysiącletnią już metrykę, jak wyżej wymienione świątynie.
Rys historyczny Ziemi Łęczyckiej
Historia osadnictwa i kultury materialnej regionu łęczyckiego sięga swoimi korzeniami czasów paleolitycznych. Najstarsze poświadczone archeologicznie ślady bytności człowieka odnalezione zostały w okolicach Góry św. Małgorzaty i datowane są na kilkadziesiąt tysięcy lat p.n.e.
W czasach neolitycznych po cofnięciu się lodowca na tereny Doliny Berlińsko-Warszawskiej przywędrowały plemiona rolniczo-myśliwskie, które osiedliły się na rozlewiskach Bzury i Neru. W epoce brązu istniały tu liczne kolonie osadnicze nazywane przez archeologów kulturą łużycką. Na przełomie er prowadził tędy ważny szlak handlowy łączący Bałtyk z Rzymem, a później z Bizancjum . Na początku pierwszego tysiąclecia tereny te zamieszkiwały plemiona przybyłe tu ze Skandynawii podczas wielkiej europejskiej wędrówki , która trwała do przyjścia na te tereny pierwszych Słowian. Byli to zapewne Wandalowie i Goci.
Z tamtych też czasów pozostały liczne książęce kurhany oraz znaleziska osad z czasów rzymskich–w Mnichu, Orenicach Ględzianówku, Witaszewicach, Biernatowicach, Szczawinie i w Białej. W epoce plemiennej pomiędzy VI a VII wiekiem powstał pierwszy łęczycki gród i stał się on zapewne głównym grodem dla państewka lokalnych Słowian, które w czasach wczesnopiastowskich włączone zostało w skład państwa polskiego.
Historyczna Ziemia Łęczycka ukształtowała się jednak dopiero w XII wieku w czasach rozbicia dzielnicowego Polski i połączona została z Ziemią Sieradzką. Początkowo ziemie tego piastowskiego księstwa weszły w skład Archidiecezji Gnieźnieńskiej, można jednak przypuszczać, że wcześniej terytorialny zasięg tego słowiańskiego minipaństewka wyznaczały pierwotnie rzeki Bzura, Ner , Moszczenica i Mroga , a otaczały je grody w Chropach, Czerchowie, Szydłowie, Opolu, Kterach, Zgierzu Skoszewach i Krzepocinku. W czasach chrystianizacji i tworzenia struktury diecezjalnej w Polsce po roku 1000 tereny te podlegały arcybiskupom gnieźnieńskim. W czasach panowania monarchii pierwszych Piastów w X i XI wieku zarówno tutejsze grodziska, jak i pierwszy klasztor misyjny w Tumie położony poza jego obrębem, stały się jednymi z najważniejszych miejsc młodego państwa polskiego oraz chrystianizacyjną, militarną i religijną stolicą oddzielnego regionu, które później ukształtowało się w Ziemię Łęczycko-Sieradzką. Miejscowość Tur jest bez wątpienia jedną z najstarszych w całym regionie.
Historia miejscowości
Po raz pierwszy wioska Tur została wymieniona w roku 1136 w tak zwanej złotej Bulli Gnieźnieńskiej wydanej przez papieża Innocentego II w czasach panowania księcia Bolesława Krzywoustego. Złota Bulla jest najstarszą zachowaną w Polsce oryginalną bullą papieską, wymieniającą ponad 400 nazw miejscowości, imion poddanych i ich powinności wymienionych po raz pierwszy w języku polskim. Dokument wystawiony został w Rzymie jako potwierdzenie wyłączności praw własności i użytkowania dóbr Archidiecezji Gnieźnieńskiej, do których wcześniej zgłaszało pretensje niemieckie arcybiskupstwo magdeburskie. Poprzez to bulla stanowi i potwierdza suwerenność kościoła polskiego z epoki Piastów i jego zależność jedynie od papiestwa i Stolicy Apostolskiej w Rzymie oraz jest podstawą do badań historycznych i językowych dotyczących dawnej Ziemi Łęczycko- Sieradzkiej.
Tym samym Tur stał się jedną z 35 potwierdzonych kronikarsko najstarszych miejscowości z terenu dzisiejszej Ziemi Łódzkiej, których początki sięgają XI wieku. O jego ważnej randze świadczy natomiast fakt, że wymieniony został między takimi miejscowościami jak Łęczyca, Sieradz, Wolbórz, Rozprza, Spicymierz i Wolbórz, które na przełomie XI i XII wieku były ważnymi kasztelaniami i grodami. W Bulli wymienione są również pobliskie wioski Domaniew, Uniejów, Malanów i Smulsko. To ostatnie było bardzo ważnym grodem granicznym Wielkopolski strzegącym od strony zachodniej przeprawy na rzece Warcie.
Na przełomie XI i XII wieku Tur, jako wieś położony był przy ważnej przeprawie rzecznej po prawej stronie rzeki Ner na strategicznym drogowym trakcie łączącym duże piastowskie grody w Smulsku pod Uniejowem i Chropach z grodami w pradawnym Lutomiersku, Zgierzu, Radogoszczy i Skoszewach. W roku 1145 książę Mieszko III Stary nadał te wioskę jako swą własność książęcą opactwu w Lądzie, które było jednym z pierwszych opactw cysterskich na ziemiach polskich. W roku 1230 Tur został wymieniony wśród ważnych posiadłości lądzkiego klasztoru jako wieś posiadająca prawo targowe i karczmy, więc najprawdopodobniej musiała tu też istnieć już wtedy kaplica. Lokalną szlachtą był tu natomiast ród Turów herbu Kownia, który przedstawiał na swych tarczach trzy srebrne miecze na czerwonym tle. W późniejszych czasach Turowie sprawowali ważne stanowiska książęce i królewskie w Łęczycy.
Trakt drogowy, na którym znalazł się Tur prowadził od strony Wielkopolski na wschód przez Smulsko, które strzegło przeprawy na rzecze Warcie, do grodu w Chropach nad Nerem. W Domaniewie szlak się rozwidlał i z jednej strony biegł na północny wschód przez Budzynek, Psary i Opole w kierunku grodów w Łęczycy i Czerchowie. Trakt wschodni prowadził do przeprawy na rzece Bzurze, której strzegł gród w Zgierzu. Po drodze znajdowały się jeszcze osady w Brużycy i tak zwana stróża w Nakielnicy położone na przeprawie między rozlewiskami Bzury i Sokołówki. Trakt północno-wschodni wiódł przez Dalików, Bełdów i Kazimierz do Lutomierska. W XII wieku tereny nad Nerem i Wartą w dużej mierze należały do rycerskiego rodu Leszczyców, z którego wywodził się bł. Bogumił-arcybiskup gnieźnieński, a w ostatnim etapie swojego życia pustelnik z pobliskiego Dobrowa nad Wartą.
Grzegorz B. Bednarek