Publikacje członków OŁ KSD
Grzegorz B. Bednarek - Pierwszy chrześcijański kościół w Tumie pod Łęczycy. Zapomniane chrzcielnice Polski
W latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku archeolodzy prowadzący wykopaliska pod fundamentami zburzonej w czasie II wojny światowej tumskiej kolegiaty dokonali w niej rewelacyjnego odkrycia. Odkopano tu bowiem
datowany na przełom X i XI wieku niewielki kamienny kościół, który był najprawdopodobniej pierwszą chrześcijańską świątynią misyjną powstałą w czasach rządów Bolesława Chrobrego zarówno dla łęczyckiego grodu, jak i pobliskich pogańskich ośrodków kultowych.
Według badaczy był to właśnie klasztor misyjny, który w roku 1136 w jednej z kronik wymieniono jako abbatiae st. Marie in Lancicie. Najprawdopodobniej budowla ta funkcjonowała w tym miejscu w już na początku XI wieku i być może uległa zniszczeniu podczas reakcji pogańskiej w latach 1034-1039, kiedy po detronizacji Mieszka II i najeździe czeskim na Polskę na wiele dziesięcioleci w różnych rejonach ówczesnej Polski powróciło pogaństwo.
Pierwszy klasztor łęczycki, co ciekawe, wzniesiony poza obrębem ówczesnego grodziska, był jednonawową podłużną budowlą kamienną o trzech pomieszczeniach, które od wschodu zamykała półokrągła absyda, która była główną , sakralną częścią tej budowli. Klasztor wzniesiono z granitowych otoczaków, oszalowano drewnianymi belkami, a jej mury wzmocniono na rogach dużymi kamiennymi ciosami. Budowla ta miała około 22 metrów długości i 7 metrów wysokości, była dwukondygnacyjna i przypominała swym kształtem typowe, niewielkie klasztory benedyktyńskie wznoszone na terenie ówczesnych Włoch.
W latach późniejszych dobudowano do niej drewniane krużganki z wybrukowanymi chodnikami. Niestety badaczom nie udało się do końca określić ostatecznie ani czasu jej powstania, ani jej likwidacji. Klasztor ten nosił wezwanie Najświętszej Marii Panny i św. Aleksego. Według historycznych badań do piastowskiej Łęczycy kult ten przynieśli do Polski zaraz po Zjeździe Gnieźnieńskim najprawdopodobniej misjonarze związani bądż to ze św. Wojciechem, bądź też ze św. Brunonem z Kwerfurtu, którzy w latach 90-tych X wieku przebywali przez jakiś czas jako mnisi w rzymskim klasztorze na Awentynie, a później stali się jednymi z pierwszych męczenników i misjonarzy za wiarę chrześcijańską, którzy zginęli w misjach chrystianizacyjnych organizowanych przez Bolesława Chrobrego w Prusach. Trzeba bowiem pamiętać, że w średniowieczu aby poświęcić i konsekrować jakiś kościół musiały istnieć tam relikwie świętego, któremu był on poświęcony. Najprawdopodobniej więc do pierwszego benedyktyńskiego klasztoru łęczyckiego, którego resztki znajdują się pod posadzą archikolegiaty, przynieśli je właśnie mnisi z otoczenia wyżej wymienionych chrześcijańskich patronów Polski. Ciekawą makietę tego opactwa można dziś obejrzeć w muzeum regionalnym w łęczyckim zamku. Według św.p .prof. Tadeusza Poklewskiego-Koziełła klasztor ten powstał na przełomie X i XI wieku natomiast św.p. prof . Zygmunt Świechowski datował jego powstanie na połowę wieku XI i rządy Kazimierza Odnowiciela.
Historia osadnictwa i kultury materialnej regionu łęczyckiego, gdzie przed osiemiuset pieciędziesieciu laty wzniesiono kolegiatę, sięga swoimi korzeniami czasów paleolitycznych. Najstarsze poświadczone archeologicznie ślady bytności człowieka odnalezione zostały w okolicach Góry św. Małgorzaty i datowane są na 30 tysięcy lat p.n.e. W czasach neolitycznych po cofnięciu się lodowca na dzisiejsze tereny Pradoliny Berlińsko-Warszawskiej przywędrowały paleolityczne plemiona rolniczo- myśliwskie, które osiedliły się na podłęczyckich rozlewiskach Bzury.
W epoce brązu istniały tu liczne kolonie osadnicze nazywane przez archeologów kulturą łużycką. Na przełomie er prowadził tędy ważny szlak handlowy łączący Bałtyk z Rzymem i z Bizancjum. Z tamtych też czasów pozostały liczne książęce kurhany oraz znaleziska osad z czasów rzymskich –w Mnichu, Ględzianówku, Witaszewicach, Orenicach i Pomorzankach pod Ozorkowem. W czasach plemiennych pomiędzy VI a VII wiekiem powstał pierwszy łęczycki gród i stał się on zapewne głównym grodem plemiennego państewka lokalnych Słowian, które w czasach wczesnopiastowskich włączone zostało w skład państwa polskiego. Historyczna Ziemia Łęczycka ukształtowała się jednak w XII wieku w czasach rozbicia dzielnicowego Polski i połączona została z Ziemią Sieradzką. Początkowo ziemie tego piastowskiego księstwa weszły w skład Archidiecezji Gnieźnieńskiej. Można przypuszczać, że pierwotnie terytorialny zasięg tego słowiańskiego minipaństewka wyznaczały rzeki Bzura, Ner, Warta i Moszczenica, a otaczały je grodziska w Kterach, Czerchowie, Grodzisku, Skoszewach, Zgierzu, Radogoszczy, Szydłowie, Krzepocinku i Piaskach. W czasach tworzenia struktury diecezjalnej w Polsce po roku 1000 tereny te podlegały bezpośrednio Archidiecezji Gnieźnieńskiej.
W czasach panowania monarchii pierwszych Piastów w X i XI wieku zarówno tutejsze grodzisko, jak i pierwszy klasztor misyjny położony poza jego obrębem, stały się jednymi z najważniejszych miejsc młodego państwa polskiego oraz militarną i religijną stolicą oddzielnego regionu, które później ukształtowało się w Ziemię Łęczycko-Sieradzką. Gród powstał już pod koniec VI wieku, a kompleksowe badania archeologiczne ujawniły jego trzy kolejne fazy przebudowy i zniszczenia. Grodzisko funkcjonowało w tym samym miejscu prawie przez sześćset lat, a wybudowanie w jego pobliżu najpierw klasztoru misyjnego, a później ogromnej, romańskiej bazyliki poświadcza jedynie jego ważną rangę i znaczenie w czasach piastowskich. Jest to jedno z najbardziej interesujących historycznie miejsc w skali całej Polski. Podczas badań archeologicznych prowadzanych na grodzisku odnaleziono kultowe figurki falliczne wskazujące to, że w czasach przedchrześcijańskich istniał tu silny kult płodności ziemi. Podobne pogańskie fetysze kultowe odnaleziono także na Rusi i na wyspie Wolin. W pobliżu Łęczycy znaleziono również ozdobę w kształcie „młotu Thora”, która charakterystyczna była dla obecności plemion germańskich i nordyckich, które w pierwszym tysiącleciu naszej ery czasowo zamieszkiwały te tereny. Ostatnie badania archeologiczne przeprowadzone na grodzisku ujawniły wcześniej nie zlokalizowane kamienne konstrukcje pochodzące jeszcze z czasów piastowskich.
Patron pierwszego kościoła łęczyckiego – św. Aleksy
W Polsce zachowały się tylko trzy kościoły pod jego wezwaniem- podłęczycki Tum, jedna parafia pod Płockiem i wczesnogotycki kościół w Przedborzu. Święty Aleksy był w średniowieczu jednym z najpopularniejszych rzymskich patronów. Niestety oprócz kilku hagiograficznych legend nie wiadomo jednak jakie były prawdziwe losy tego wczesnochrześcijańskiego świętego. Św. Aleksy pochodził najprawdopodobniej z zamożnej rodziny rzymskich patrycjuszy i żył w IV wieku naszej ery. Według legendy hagiograficznej spisanej w XIII wieku w Złotej Legendzie przez Jacoppo de Voragine po swoim ślubie Aleksy, nie podjął jednak współżycia małżeńskiego i oddając się służbie chrześcijańskiemu Bogu rozpoczął żywot pielgrzyma, pokutnika i żebraka. Wyruszył więc z Rzymu z pielgrzymką do Ziemi Świętej i osiadł w greckiej Edessie, gdzie przez 17 lat był lokalnym żebrakiem w kościele Najświętszej Marii Panny. Tutaj poznano go jako pobożnego, miłosiernego i pokornego chrześcijanina. Po wielu latach Aleksy przybył jednak z powrotem do Rzymu i odnalazł dom swoich bogatych rodziców nie zdradzając jednak, że jest ich synem. Zatrudniono go tu jako służącego, który na codzień wykonywał najtrudniejsze prace i żył w biedzie we wnęce pod schodami pałacu swoich rodziców. Przed swą śmiercią spisał jednak dzieje swojego żywota dzięki czemu, skrywana przez niego prawda wyszła na jaw stając się zarówno sensacją, jak i osobistą tragedią jego rodziców, którzy za życia nie rozpoznali syna. Według rzymskich legend jego śmierć miały zwiastować dzwony wszystkich kościołów Wiecznego Miasta, a jego grobowe mary nieśli rzymscy cesarze i papież Innocenty. Święty Aleksy został pochowany na Wzgórzu Awentyńskim w bazylice p.w. św. Bonifacego, gdzie wcześniej miał znajdować się jego rodzinny dom. Jego święto przypada w dniu 17 lipca. W roku 1525 wydano w Krakowie Opowieść o św. Aleksym, która stała się jednym z najpoczytniejszych tekstów doby polskiego Renesansu. Świadczy to też o jego dawnym polskim kulcie, którego najstarszym ośrodkiem jest właśnie tumska bazylika. Pierwsza pisana wzmianka o istnieniu w łęczyckiej archikolegiacie ołtarza p.w. św. Aleksego pochodzi z roku 1346. Dziś w archikolegiacie tumskiej znajdują się relikwie św. Wojciecha, które sprowadzono tutaj w ostatnich latach z Gniezna.
Publikacja dedykowana jest ś.p. prof. dr hab. Tadeuszowi Poklewskiemu- Koziełłowi w drugą rocznicę jego śmierci
Opracowanie,tekst, zdjęcia: Grzegorz B. Bednarek,
Wszelkie prawa autorskie i wydawnicze zastrzeżone. Wszelkiego rodzaju reprodukowanie tekstów i zdjęć oraz tytułu serii bez pisemnej zgody autora i wydawcy jest traktowane jako naruszenie praw autorskich łącznie z konsekwencjami prawnymi przewidzianymi w Ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych / Dz. U. nr 24 z 23.02. 1994 r. poz.8/